19:05 РОЛЬ КУЛЬТУ СВ. КЛИМЕНТА В КИЇВСЬКОЇ РУСІ |
Початок Християнства на Русі пов’язаний з ім’ям святого Климента. Князь Володимир, повертаючись на батьківщину після взяття Херсонесу в 988 р., привіз із собою до Києва багато реліквій серед яких була й частина мощів св. Климента. Збудувавши в Києві перший державний християнський храм - Десятинну церкву - князь Володимир помістив в ній ці мощі. Покладення мощей святого Папи в Києві символізувало святість столиці нової християнської держави, яка охороняється молитвами учня св. Апостола Петра. Постать св. Климента була надзвичайно високо шанованою в Київській Русі в перші десятиліття після її хрещення. Це пояснювалося тим, що князь Володимир - очевидно, з міркувань більшої незалежності від Візантії - зібрав новий київський клир не з константинопольських, а з херсонеських ієреїв, для яких св. Климент займав перше місце серед святих покровителів Церкви. Цілком зрозуміло, що херсонеські священнослужителі привернули до культу св. Папи і свою слов’янську паству на Дніпрі. Храми на честь св. Папи Климента будувалися в різних кінцях Київської держави - навіть у віддалених північних областях, наприклад, на Ладозі. Східними слов’янами було написано не менше п’яти оригінальних творів про св. Климента. В Київській Русі з’являлися твори про папу-мученика, найбільш відомим з яких є "Слово на обновлення Десятинної церкви" (11 ст.). В цій літературній пам’ятці автор виступає проти перебільшеного значення Константинополя в наверненні Русі до християнства. Він відстоює думку, що Русь має особистого небесного покровителя - св. Климента Римського, послідовника Святого апостола Петра. В наступні століття традиція закріпила роль основного покровителя Русі за св. Апостолом Андрієм, однак почитання східними слов’янами ( західного і східного обрядів) св. Папи Климента продовжувалося і продовжується по сьогоднішній день з великим благоговінням.
Знято і адаптовано на українську мову 31 січня 2008 р. із сайту:
|
|
Всього коментарів: 0 | |